​Lene Hansson Wellness Center

info@lenehansson.dk

Kostkombinering

Problemer med din sundhed?

Har du problemer med din fordøjelse, mangler du energi, døjer du med for mange sygedage, så kan det tænkes, at du har brug for en sund kostplan, der kan hjælpe dig med at opbygge dit immunforsvar og din sundhed. "Du er hvad du spiser" og din sundhed samt krop og sind bliver opbygget heraf. Kostkombinering, som Lene Hansson anbefaler i sine kostprogrammer, er gennem årene blevet gennemtestet, gennemprøvet og videreudviklet på forskellige universiteter og af forskellige læger, verden over. Oprindeligt stammer konceptet fra USA. Det var Herbert Shelton der indså fordelene ved kostkombinering helt tilbage i 1920'erne. Gennem mere end 50 år anvendte han principperne - til stor glæde for hans patienter, der kom sig væsentligt hurtigere i deres sygeforløb, når de kombinerede deres kost korrekt. Shelton har skrevet mere end 35 bøger om kostkombinering, sygdomslære, anatomi, fysiologi m.m., og har været en af USA's største fortalere for helse gennem sund kost og motion.

Frugt om morgenen

Lene Hansson anbefaler, at du spiser frugt om morgen og mindst 4 timer fra du står op. Frugt har en basisk virkning og er godt at starte dagen på samtidig indeholder det masser af fiber, vitaminer og mineraler. Er du diabetiker kan du læse mere her.

Fordelene ved kostkombinering er:

Du får mere energi
Din krop bliver udrenset dagligt for affaldssstoffer
Dit immunforsvar bliver stærkere
Din fordøjelse bliver optimal
Din optagelse af næringsstoffer fungerer bedre
Du vil gå ned i vægt hvis du trænger til at slanke dig
Din hud bliver sundere at se på
Dit blodsukker bliver balanceret

Kostkombinering

Kostplanen som deltagerne i Lene Hansson's TV3 programmer "Du er hvad du spiser" fulgte, var sat sammen efter principperne omkring kostkombinering, som er læren om, at sætte kosten sammen så den fordøjes og optages så let som muligt.

Sådan kombinerer du

Gruppe A: Protein

Animalske fødevarer såsom kød, skaldyr, fisk, mejeriprodukter, hele æg, fjerkræ og sojaprodukter. 

Gruppe B: Stivelse

Kornprodukter, kogte/bagte/stegte kartofler og majs, ris og bønner/linser. 

Gruppe C: Neutrale fødevarer

Salat og grøntsager, urter, oliven, olier, nødder, frø og avocado.
Andre fedtrige fødevarer, der også er neutrale, men bør anvendes sparsomt, er: Æggeblomme, fløde, smør, cremefraiche.  

Gruppe A og B bør ikke kombineres ved et og samme måltid. Begge fødevaregrupper kan spises med gruppe C.​

logo-bottom

Wellness Center

Holbergsgade 24
DK-1057 København K


CVR: 28228163​

Nyhedsbrev