​Lene Hansson Wellness Center

info@lenehansson.dk

Blodtryksforsøg

Go’ Morgen Danmark på TV2 har fulgt Lene Hansson og to deltagere, der lider af forhøjet blodtryk, i en 6 ugers periode.

​Lenes mission var at få deltagernes blodtryk til at falde, uden hjælp af medicin og kun ved hjælp af en kostomlægning. Lene arbejdede efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger og syre/base balancen samt kostkombinering.

​Effekten af de otte kostråd og Lene Hanssons foreslåede kostsammensætning på blodtrykket Peter Norsk og Lene Hansson

Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet & Lene Hanssons Wellness Center, København.

Resumé

Det var hypotesen tilbage i marts, 2009, at de af Sundhedsstyrelsen anbefalede otte kostråd i kombination med Lene Hanssons kostsammensætning fører til lavere blodtryk. Oprindelig hypotese gik på at dette var egnet til folk, i aldersgruppen 20 - 60 år, normalvægtige og som ikke indtog nogen former for medicin. Da vi ikke kunne finde nok forsøgspersoner til denne gruppe, tog vi også folk der var overvægtige og som indtog medicin med i forsøget.
Tolv forsøgspersoner (kønsfordeling: 10 kvinder/2 mænd, alder: 37 – 65 år, højde: 158 – 191 cm og vægt: 63 – 113 kg), hvoraf fem fik blodtrykssænkende medicin, fik målt deres døgnblodtryk fire gange:

  • Før og efter en seks til otte ugers kontrolperiode uden at følge nogle af rådene
  • Før og efter en tilsvarende periode, hvor enten kun de otte kostråd eller de otte kostråd i kombination med Lene Hanssons anbefalinger blev fulgt

Halvdelen af forsøgspersonerne startede med kontrolperioden og halvdelen med en af kostrådsperioderne.
Ud af de 12 forsøgspersoner, var det højst målte blodtryk på 159 på det høje (hvor det bør ligge på under 130) over 87 på det lave (bør ligge på ca. 70).

For alle 12 forsøgspersoners vedkommende faldt blodtrykket fra 142±16/91±10 mm Hg (middeltal ± standardafvigelsen) til 133±16/85±11 ved at følge de otte kostråd enten alene eller i kombination med Lene Hanssons anbefalinger, hvilket var statistisk signifikant (p=0.037)

I kontrolperioden var der et ikke-signifikant fald på 2/2 mm Hg.

Hos syv af forsøgspersonerne, som fulgte de 8 kostråd i kombination med Lene Hanssons anbefalinger, var blodtryksfaldet lige så stort men ikke statistisk signifikant (p=0.10–0.21), og i gruppen på fem personer, som kun fulgte de otte kostråd, var faldet lidt mindre men ligeledes ikke statistisk signifikant (p=0.26).

Konklusion

Konklusionen er, at de otte kostråd med eller uden Lene Hanssons anbefalinger fører til et ca. 6 % blodtryksfald.
Det tyder på at LH’s kostråd kan føre til et yderligere fald i blodtrykket, nemlig ca. 5% mere end hvis man blot følger de 8 kostråd, men da forsøgsgruppen var meget lille, anbefales derfor at gennemføre en større befolkningsundersøgelse til afklaring af blodtrykseffekten af 1) de otte kostråd og 2) de otte kostråd i kombination med Lene Hanssons anbefalinger.

Her kan du følge deltagernes dagbog:

Deltagerne ved start d. 3. marts, 2009

Mogens Ottosen, 79 kg. / 177 cm og 46 år, blodtryk: 180/110 og Gita Nelander, 58,2 kg, 162 cm og 48 år, blodtryk: 150/90

Hverken Mogens eller Githa ønsker at tage medicin, men bliver ugentligt fulgt af egen læge. Mogens læge hælder til Lene Hanssons kostprincipper og accepterer, at Mogens ikke tager blodtryksnedsættende medicin, til trods for, at hans blodtryk var meget forhøjet ved start.

Uge 2, 17. marts 2009

Mogens’ blodtryk er nu 120/85 Githas blodtryk er nu 137/85

Uge 1, 10 marts 2009

Allerede 1 uge inde i forløbet, da Mogens bliver målt hos egen læge, er blodtrykket nu 125/85. Eneste ændring i Mogens hverdag, er ny kost, baseret på Lene's principper om kostkombinering.

Githa er ikke blevet målt da vi går i tv studiet, har tid hos egen læge fredag d. 13. marts. Føler mere energi og velvære og den søde tand er næsten væk!

Afslutningen, 21. april 2009 - efter 6 uger

Lene, Githa og Mogens var i studiet for sidste gang.

Forhøjet blodtryk - en fokesygdom!

Mindst 750.000 danskere har forhøjet blodtryk. Problemet med højt blodtryk er ikke så meget trykket i sig selv, men at det medfører øget risiko for blodprop i hjertet, hjertesvigt og slagtilfælde i form af hjerneblødning eller blodprop i hjernen. Forhøjet blodtryk kaldes også hypertension. ”Blodtryk” betyder, hvor stor en kraft hjertet bruger, når blodet pumpes rundt i kroppen, og hvor stor en modstand der er i blodkarrene. Jo større modstand, jo dårligere betingelser for hjertet, og jo højere blodtryk har man. Blodtrykket måles som det systoliske og det diastoliske blodtryk.

  • Det systoliske blodtryk er det tryk, der opstår i pulsårerne, når hjertet trækker sig sammen og presser blodet ud i kroppen.
  • Det diastoliske blodtryk, som er det tryk, der er i pulsårerne, mens hjertet slapper af imellem to slag og igen fyldes med blod.

Nogle tror, at blodtrykket er normalt, hvis blot det systoliske blodtryk er mindre end 100 + éns alder. Det er gammel overtro. Forhøjet blodtryk er defineret som et blodtryk, der vedvarende er højere end 140/90 mmHg. Hvis man konstant har et blodtryk over 140/90, så har man forhøjet blodtryk. Det forøger hjertets arbejde og medfører risiko for åreforkalkning og beskadigelse af specielt hjerte, hjerne og nyrer.

Du kan selv gøre følgende for at sætte dit blodtryk ned.

  • Spis saltfattigt. Fjern det hvide salt fra bordet og lade være med at bruge for meget salt ved madlavning. Brug evt. himalayasalt i stedet.
  • Lad være med at spise lakrids
  • Dyrke rigeligt motion
  • Begynd at gå i sauna regelmæssigt. Det slapper de små pulsårer af, og det er oftest netop sammentrækning i disse pulsårer, der sætter blodtrykket op
  • Lad være med at ryge (det trækker pulsårerne sammen og øger risikoen for åreforkalkning og kræft).
  • Lær afspændingsteknik eller meditation og udføre det dagligt flere gange.
  • Hold normal vægt.
  • 8. Spis fiberholdigt (grov kost).
  • Brug olivenolie og flerumættede fedtsyrer til dine salater og bagværk. Brug kokosolie og smør på din stegepande.
  • Spis meget grønt og frugt hver dag. Mindst 600 gram dagligt og gerne op til 1000 g. Lad gerne grøntsager fylde mest.
  • Spis fed fisk, gerne to gange om ugen, og tag fiskeolie som tilskud de andre dage.
  • Find ud af, hvad der gør dig stresset og sætter dit blodtryk op. Køb dit eget blodtryksmåleapparat og brug det til at lære dine egne reaktioner i kredsløbet at kende under forskellige vilkår og belastninger.
  • Pas på med for meget alkohol.

logo-bottom

Wellness Center

Holbergsgade 24
DK-1057 København K


CVR: 28228163​

Nyhedsbrev